• Drukuj

 

Zdalne nauczanie w dniach

25 marca – 10 kwietnia 2020 r.

 

Szanowni Państwo!

Drodzy Rodzice i Uczniowie!

 

 

Decyzją Ministra Edukacji Narodowej, wynikającą z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa, do Wielkanocy szkoła będzie zamknięta dla uczniów.  W dniach 25 marca – 10 kwietnia 2020 r., na terenie całego kraju, jak i w naszej szkole będzie prowadzone kształcenie na odległość.

 

Podstawowym źródłem komunikacji z Państwem i Uczniami jest dziennik elektroniczny. W Szkole Podstawowej w Zespole Szkół w Górze Ropczyckiej nauka, sprawdzanie umiejętności i ocenianie będą się odbywać przy użyciu  dziennika lekcyjnego LIBRUS SYNERGIA. W nauczaniu wykorzystana będzie komunikacja przy pomocy dziennika Librus, poczty elektronicznej, platform edukacyjnych oraz telefonicznie.

 

Drogi Uczniu!

Szkoła, do której uczęszczasz, dostosowując się do sytuacji, związanej z ogłoszonym stanem epidemii, wprowadza nauczanie na odległość, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii do zdalnego prowadzenia zajęć.

Dyrektor szkoły organizuje cały proces nauczania na odległość, a nauczyciele przygotowują dla Ciebie materiały i aktywności.

To jest czas, gdy umiejętności, które nabyłeś samodzielnie, korzystając np. z serwisów społecznościowych na smartfonie, tablecie, komputerze lub w szkole podczas lekcji informatyki, mogą wprowadzić Cię na wyższy poziom wykorzystania nowoczesnych technologii.

Jeśli masz jakiekolwiek trudności, np. z dostępem do sygnału Internetu, skontaktuj się ze szkołą (np. telefonicznie) – poinformuj ją o swoich problemach.

Pamiętaj, że jesteś członkiem społeczności klasowej i to, że musisz przebywać w domu nie oznacza, że jesteś poza swoją klasą szkolną.

Przeczytaj nasze porady. Pomogą Ci one efektywnie uczyć się i rozwijać swoje zainteresowania:

1.     Samodzielnie, lub z pomocą rodziców, zorganizuj swoje miejsce i ustal czas pracy:

a.   zapoznaj się z informacjami, przesłanymi przez dyrektora szkoły/wychowawcę/nauczycieli poszczególnych przedmiotów na temat sposobów i narzędzi, które będą wykorzystywane do prowadzenia nauczania,

b.   jeśli masz rodzeństwo w wieku szkolnym, a w domu nie ma odpowiedniego sprzętu dla każdego z Was, Twoi rodzice powinni skontaktować się z szkołą (Waszymi wychowawcami) oraz ustalić z nimi plan i sposób Waszej pracy,

c.   zapoznaj się z instrukcjami, przekazanymi przez wychowawcę/nauczycieli, jak  pobrać materiały do nauki,

d.   pamiętaj, że w razie potrzeby możesz napisać sam lub z pomocą rodziców maila do nauczyciela z prośbą o przedłużenie terminu wykonania danego zadania/aktywności,

e.   przyda Ci się komputer, tablet lub smartfon z kamerą internetową, słuchawkami i mikrofonem – sprawdź działanie tych urządzeń na przykładowym połączeniu ze swoimi rówieśnikami lub innymi osobami; przygotuj również swoje zeszyty i podręczniki, gdyby potrzebna była dodatkowa notatka poza materiałami elektronicznymi,

f.     jeśli zajęcia są prowadzone on-line, czyli w czasie rzeczywistym, pamiętaj, aby kilka minut wcześniej zalogować się w odpowiednim miejscu.

2.     Uczestnicz aktywnie w zdalnym nauczaniu. Początkowo taka forma nauki może budzić Twoją obawę, szybko jednak przekonasz się, że jest ona bardzo przystępna i atrakcyjna:

a.   zapoznaj się ze wszystkimi materiałami, przygotowanymi i przekazanymi Ci przez nauczyciela, a także z terminami wykonania zadań oraz sposobami przekazania rozwiązań,

b.   sprawdź, w jaki sposób możesz zadawać nauczycielowi pytania lub uczestniczyć w dyskusji,

c.   uważnie czytaj polecenia – jeśli masz wątpliwości, wykorzystaj dostępne formy komunikacji, by wyjaśnić je z nauczycielem,

d.   odważnie udzielaj odpowiedzi i zadawaj pytania przez sieć, pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej formy grzecznościowej przy ich formułowaniu,

e.   staraj się maksymalnie wykorzystać czas nauki i nie przedłużaj niepotrzebnie czasu spędzonego przy komputerze.

3.     W miarę możliwości, systematycznie odrabiaj zadania domowe i wykonuj wymagane przez nauczyciela aktywności:

a.   sprawdź termin, wyznaczony przez nauczyciela na wykonanie zadania,

b.   jeśli Twoje rozwiązanie wymaga przygotowania pliku, zapisz go w wymaganym formacie, sprawdź objętość pliku – jeśli jest on zbyt duży, zastosuj metody kompresji, poznane na lekcjach informatyki lub poproś o pomoc rodzica, nauczyciela, prześlij rozwiązanie w wyznaczonym terminie i upewnij się, czy plik dotarł do nauczyciela,

c.   wykonaj inne, wymagane przez nauczyciela aktywności, przestrzegając ustalonych terminów, a w przypadku niemożności wykonania zadania poproś go o pomoc w rozwiązaniu napotkanego problemu.

4.     Staraj się rozszerzać swoje wiadomości, wyszukując dodatkowe informacje w Internecie na zadany temat. Pamiętaj, aby nie kopiować gotowych rozwiązań i tekstów. Przekazuj nauczycielowi tylko Twoje, autorskie rozwiązania i materiały.

5.     W zorganizowany sposób przechowuj pliki z rozwiązaniami zadań z poszczególnych przedmiotów. W przypadku trudności poproś o pomoc nauczyciela, rodziców lub kolegów.

6.     Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa w Intrenecie i higieny pracy z komputerem/innymi urządzeniami. Informuj rodziców (opiekunów) o wszystkich sytuacjach, które wzbudziły Twój niepokój.

7.     Pomagaj swoim kolegom i nauczycielom, jeśli mają trudności techniczne.

8.     Jeżeli zdajesz w tym roku egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny lub egzamin zawodowy, skorzystaj z materiałów, publikowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w tym z próbnych testów. Pomogą Ci one lepiej przygotować się do egzaminu.

 

Drodzy Rodzice!

Dyrektorzy oraz nauczyciele ze szkół i placówek, do których uczęszczają Państwa dzieci, dokładają wszelkich starań, aby w różnych formach kontynuować nauczanie na odległość. W obecnej sytuacji Państwa rola – rodziców, którzy wspierają swoje dzieci w uczeniu się w domu – nabiera nowego znaczenia.

Zachęcamy do podjęcia współpracy i komunikowania się ze szkołą w zakresie organizacji zdalnego nauczania, jeżeli to możliwe również do udzielania pomocy nauczycielom i uczniom szkoły.

Przekazujemy kilka wskazówek, które mogą być pomocne w kształceniu na odległość. Narzędzia i aplikacje, wykorzystywane do kontynuowania nauki na odległość, mogą także wspierać rozwijanie pasji oraz zainteresowań Państwa dzieci i na stałe stać się ważnym elementem ich kształcenia.

Rodzicu,

1.     W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętać, że ten  szczególny czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji i zainteresowań dziecka oraz na odpoczynek i wzmacnianie relacji rodzinnych.

2.     Zaplanuj czas dziecka i podziel go na np. cztery grupy:

·        edukacja – będą to np.: indywidualna praca ucznia z materiałami, przekazanymi czy wskazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, zajęcia prowadzone przez nauczyciela on-line (w czasie rzeczywistym) oraz inne formy nauki ucznia (w tym wykonywanie prac domowych, ćwiczeń, lektura),

·        sport – w obecnej sytuacji to przede wszystkim wszelkiego rodzaju aktywności ruchowe, możliwe do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki/rozciągania,

·        dom – to obowiązki domowe, w których wypełnianie dziecko powinno być zaangażowane (sprzątanie, pomoc przy posiłkach), obowiązki, czasem najbardziej żmudne, mogą być atrakcyjne, bo jest to czas, spędzony wspólnie z rodziną,

·        rozrywka – to każda forma zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu z rówieśnikami, okazja do podzielenia się z dziećmi swoimi pasjami, wspólne gry planszowe.

3.     Nauka w domu, w sposób bardziej samodzielny, staje się rzeczywistością. Zachęcaj swoje dziecko do samodzielnej pracy.

4.     Pozostań w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami. Udostępnij im swój numer telefonu, adres mailowy, korzystaj z dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę internetową szkoły.

5.     Zgłaszaj szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności, dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe, dostępne dla Twojego dziecka.

6.     Pomóż dziecku, szczególnie w przypadku dzieci młodszych, zorganizować warunki do nauki w domu – kącik, pomieszczenie, dostęp do komputera, tablet itd.

7.     Wspólnie z dzieckiem ustalcie godziny nauki, przeplatane odpoczynkiem (zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami, np. prace w domu na rzecz rodziny.

8.     Zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się. Nagradzaj go za pilność, systematyczność i samodzielną naukę.

9.     Pomóż dziecku w pobieraniu materiałów, zrozumieniu poleceń.  Motywuj go do samodzielnego rozwiązania zadań, doradź, w jaki sposób ma przechowywać pobrane materiały i swoje rozwiązania.

10.           Jeżeli Twoje dziecko zdaje w tym roku egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny lub egzamin zawodowy, zachęć go do skorzystania z materiałów, publikowanych przez CKE, w tym z próbnych testów.

11.           Zwróć szczególną uwagę dziecka na bezpieczne korzystanie z Internetu. Przydatne informacje, dotyczące zasad bezpieczeństwa w sieci, znajdziesz w dalszej części poradnika, jak również na stronie https://ose.gov.pl/pakiety-edukacyjne

12.           Nadzoruj działania dziecka w sieci i rozmawiaj z nim o podejmowanych przez nie aktywnościach.

13.           Sprawdź komunikaty, publikowane na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji, dotyczące planowania i realizacji nauki zdalnej:

§  https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-zdalna

§  https://www.gov.pl/web/edukacja/lekcje-z-internetu

§  https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/nauczycielu-poprowadz-lekcje-online

 

 

 

Departament Informacji i Promocji Ministerstwa Edukacji Narodowej