Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach

Europejskiego Funduszu Społecznego

Tytuł projektu:   „Indywidualizacja nauczania – optymalny rozwój ucznia”.

 Wycieczka edukacyjna

na zaporę i elektrownię wodną w Solinie

 

      Grupa uczniów z klas : II i III, którzy należą do kółka matematyczno-przyrodniczego, wzięła udział w wycieczce edukacyjnej na zaporę i elektrownię wodną w Solinie. Kółko prowadzi w naszej szkole Pani Dorota Batory. Dla 16. uczniów przygotowuje, raz w tygodniu, bardzo ciekawe zajęcia, które cieszą się dużym powodzeniem wśród uczniów młodszych klas.

         25 maja 2012 r., o godzinie 7.30 uczniowie, pod opieką Doroty Batory i Bożeny Wiktor, wsiedli do autobusu, w którym byli już uczniowie z Wolicy Piaskowej, wraz z opiekunami. Wzięli udział w wyjeździe  edukacyjnym  na zaporę i elektrownię wodną w Solinie,  zorganizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pt. „Indywidualizacja nauczania - optymalny rozwój ucznia”.

 

       W miłej atmosferze upływał czas, przeznaczony na dojazd do Soliny, nikomu się nie nudziło, podróż urozmaicały dzieci swoim śpiewem i radosnym śmiechem.

         W Solinie czekał już na nas przewodnik, który oprowadził naszą grupę po zaporze i wyjaśnił zasady funkcjonowania elektrowni wodnej. Dzieciom bardzo się podobał sposób, w jaki przekazywał im wiadomości, słuchały z uwagą i dużo zapamiętały, o czym świadczy test, który zdawały na koniec. Zwiedzanie poprzedził film popularnonaukowy, który dzieci obejrzały w sali widowiskowej. Zainteresowanie wzbudziła makieta elektrowni, która również się tam znajdowała.

       Kolejnym punktem programu był obiad w Ustrzykach Dolnych, który zjedliśmy ze smakiem. Po obiedzie wszyscy udali się do muzeum przyrodniczego. Pani przewodnik oprowadzała dzieci po muzeum i chętnie odpowiadała na zadawane często pytania na temat życia zwierząt, które, odpowiednio spreparowane, znajdowały się w gablotach. Szczególnie zaciekawił zwiedzających potężny ząb mamuta. Wrażenie robił olbrzymi niedźwiedź brunatny, który został wyeksponowany w jednej z sal muzealnych. Na zakończenie była możliwość zakupienia widokówek z obejrzanych ekspozycji.

        Ostatnim punktem programu był rejs po jeziorze, który wzbudził zachwyt wszystkich, chociaż chłód dawał się mocno we znaki. Na zakończenie odbył się spacer po zaporze i zakup pamiątek na licznych straganach, które znajdowały się wszędzie.

         Wycieczka była udana, o czym zapewniały dzieci po powrocie do autokaru. Droga powrotna upłynęła szybko i wszyscy zdrowi i bezpieczni, późnym wieczorem znaleźli się w domu. 

         Wyjazd edukacyjny, w celu zwiedzenia zapory w Solinie, był podsumowaniem zajęć matematyczno – przyrodniczych, wspierającym motywację do zdobywania wiedzy o świecie i pracy ludzi. Dodatkowym aspektem wyjazdu stało się ugruntowanie wiedzy ekologicznej i kształtowanie umiejętności kluczowych. Zwiedzanie zapory pozwoliło dzieciom zrozumieć związek pomiędzy nabywaniem określonych umiejętności i zdobywaniem wiedzy, a sposobem funkcjonowania człowieka w środowisku przyrodniczym                              i możliwości wpływania na siły natury.

                                                                                        

                                                                                                   Bożena Wiktor