Wizyta nauczycieli i uczniów z Czech

w Szkole Podstawowej w Górze Ropczyckiej

W dniach 27-30 października 2014 r. odbyła się wizyta studyjna uczniów i nauczycieli z Republiki Czeskiej, realizowana w ramach projektu eTwinning. Nawiązanie partnerskich relacji ze szkołą podstawową w Republice Czeskiej, podczas realizacji projektu eTwinning, zaowocowało przeprowadzeniem wymiany uczniów, która wniosła wiele nowego w już ukształtowane relacje uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich Polski i Czech.

W minionym roku szkolnym, w maju, nasi uczniowie, wspólnie z opiekunami, gościli w szkole w Ostravie - Proskovicach. W tym roku szkolnym zorganizowaliśmy rewizytę naszych czeskich przyjaciół w Polsce. Delegacja z Czech liczyła 15 uczniów i 2 nauczycieli. Opiekunami grupy były: pani Eva Palickova - dyrektor szkoły w Ostravie –Proskovicach oraz pani Zdenka Langova - nauczyciel wychowania fizycznego.

Delegacja czeska przybyła do Góry Ropczyckiej 27 października, o godz. 13.15. Zostali oni powitani przez dyrektora Mariusza Kaziora, Samorząd Uczniowski i nauczycieli szkoły. Pierwszego dnia swojej wizyty goście obejrzeli szkołę, po obiedzie w szkolnej stołówce, udali się na spacer do parku „Buczyna”, a później do Sędziszowa Małopolskiego. O historii naszego miasta oraz jego najważniejszych miejscach opowiadał Pan Dyrektor. Naszym gościom pokazaliśmy m.in.: kościół parafialny p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny, kościół i klasztor OO Kapucynów, Ratusz, rynek.

 

 

Następne-go dnia, o godzinie 10:30, nasi goście wzięli udział w uroczystości szkolnej Pasowania na ucznia. Uczniowie klasy pierwszej przedstawili bardzo ciekawy program artystyczny, który wraz z całą oprawą tej uroczystości, wzbudził zachwyt naszych gości. Po obiedzie zabraliśmy ich na wycieczkę do Osady Słowiańskiej w StobiernejJest to otoczony drewnianą palisadą gród, w którym wybudowano typowe dla kolonii słowiańskich z IX wieku zabudowania. W Grodzie uczniowie mogli przespacerować się "flankami" i poczuć się jak średniowieczni obrońcy, wypatrujący ataku najeźdźców, mogli zaglądnąć do chaty możnego pana i obejrzeć jego skarby, a także wejść do karczmy, w której ciągle jeszcze czuć było zapach wygasłego paleniska.  Spacerujący po osadzie jej mieszkańcy, w oryginalnych strojach, chętnie opowiadali uczniom o swoim codziennym życiu, udzielili lekcji historii swoich ziomków, a nawet pomogli w przymierzeniu rycerskiej kolczugi.

Uczniowie odwiedzili również, znajdujący się zaledwie 200 m od grodu, Park Owadów, gdzie mogli podziwiać kilkanaście owadów, takich, jak: biedronkę, pająka krzyżaka czy pasikonika, wykonanych z niezwykłą precyzją i powiększonych 100- krotnie. Wzięli też udział w warsztatach kulinarnych (pieczenie proziaków), które bardzo im smakowały.

 

Uwieńczeniem tego wieczoru była wspólna dyskoteka dla uczniów obu szkół.

Kolejny dzień pobytu upłynął równie intensywnie. Rankiem odbyły się zajęcia projektowe, uczniowie klasy VI nauczyli swoich czeskich przyjaciół piosenki i tańca, zaś  w klasie  V, uczniowie czescy mieli możliwość wykonywania niezliczonych bransoletek i breloczków z kolorowych gumek recepturek. Wszystko to, w myśl  zasady:  „ Co słyszę, to zapomnę, co widzę, zapamiętam, co wypróbuję, to zrozumiem.”

Po południu nasi goście, wraz z uczniami naszej szkoły, udali się na kolejną wycieczkę, tym razem do Baranowa Sandomierskiego i Sandomierza.

Po powrocie, w godzinach wieczornych, odbyły się wspólne gry i zabawy uczniów obu szkół w sali gimnastycznej. 

Na zakończenie swego pobytu na gościnnej Ziemi Sędziszowskiej, nasi goście zostali przyjęci, w sędziszowskim Domu Kultury, przez Burmistrza Sędziszowa Młp. Kazimierza Kiełba, Sekretarza Gminy Sędziszów Młp. Jana Maronia oraz Dyrektora M-GOK Kazimierza Popielarza, obdarowani słodyczami, pamiątkami i materiałami reklamowymi miasta i gminy Sędziszów Młp.

 


 

 

Przed odjazdem, na pożegnanie, uczniowie z Czech  zaprezentowali krótki program artystyczny, składający się z piosenek i wierszy w języku angielskim i czeskim, zaś uczniowie naszej szkoły wykonali  tańce, uczniowie klasy II zaprezentowali teatrzyk. Podziękowaniom i pożegnaniom nie było końca.

Wszystkie wyżej wymienione działania oraz obustronne zainteresowania dzieci, dyskoteka, wspólnie spędzony czas wolny, wycieczki, gry i zabawy sprzyjały skutecznemu osiągnięciu podstawowych celów i pogłębieniu wiedzy uczniów, wzmocnieniu już nawiązanych relacji.

Promując współpracę międzynarodową, możliwość wzajemnego uczenia się, wymiany myśli, dajemy szansę naszym uczniom na otwartość w relacjach z ludźmi o odmiennej kulturze, wyglądzie, stylu życia. Pokazujemy im, że priorytetem jest chęć współpracy, bez względu na narodowość. Ponadto przyjaźnie, zawarte podczas mobilności, mają swój ciąg dalszy, gdyż uczniowie korespondują z zagranicznymi kolegami, korzystając z poczty email czy Skype`a. Konieczność posługiwania się nowoczesnymi środkami łączności (internet, email) zmusza ich do kształcenia umiejętności informatycznych, wzrasta też motywacja do uczenia się języka angielskiego, który jest językiem projektu. Dla nauczycieli praca w programie to szansa poznania szkół w innych krajach, porównania ich codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz umożliwienie porównania różnych systemów edukacji.

Wizyta czeskich przyjaciół przyniosła nam mnóstwo niezapomnianych wrażeń, cudowne wspomnienia, wiele zawiązanych znajomości, a przede wszystkim świadomość, że oto poznaliśmy nową kulturę, a jej przedstawiciele, to wspaniali ludzie, którzy tak naprawdę nie różnią się od nas, choć dzielą nas bariery geograficzne, religijne czy kulturowe. Możemy razem się bawić, rozmawiać i spędzać ciekawie czas. Możemy razem budować zrozumienie i tolerancję.

 

 Olga Różańska