Szkoła Podstawowa w Górze Ropczyckiej

bierze udział w programie eTwinning -

Europejskiej Współpracy Szkół.

eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.


Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. 
eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości, oferowanych uczniom 
i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę.

 

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2010/2011, nasza szkoła aktywnie włączyła się do akcji eTwinning. Dokonaliśmy rejestracji szkoły w programie i przystąpiliśmy do poszukiwania szkół partnerskich. Już 13 września 2010r. uczniowie kl. VI, wraz z opiekunem projektu Olgą Różańską, rozpoczęli realizację projektu pt. „ CHILDREN OF EUROPE”, a 27 września została zawarta kolejna współpraca z uczniami czterech partnerskich szkół, w realizację projektu „PHOTO ALBUM”. Językiem projektów jest język angielski.

Naszymi partnerami są:

Projekt „ CHILDREN OF EUROPE”

Rositsa Dimova, 137 SOU "Angel Kanchev", Bulgaria

Domenica di Vico, 2° Circolo Didattico "M. Immacolata", Italy

Rania Bekiri, 32 Primary School of Patra, Greece

Gulser Semiz, BEYHAN ŞENYUVA , Turkey

Fátima Catalina, CEIP Els Pinetons, Spain

Valentina Marinova, kindergarden "Sinchec", Bulgaria

Camelia Stavre, Kindergarten No.11 Pitesti, Romania

Rakel Magnúsdóttir, Leikskólinn Bakki, Iceland

Sylwia Motak, Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy, Poland

Karolina Matuszewska, Szkoła Podstawowa 58, Poland

Jadwiga Zaczyńska, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Błoniu, Poland

Joanna Paruzel, Zespół Szkolno-Przedszkolny, Poland

Jakub Czyż, Zespół Szkół Miejskich nr 1, Szkoła Podstawowa nr 1 w Grajewie, Poland

Veronika Macikova, ZŠ s RVMPP Teplice, Buzulucká 392, Czech Republic

 

Projekt „PHOTO ALBUM”.

 

PIRCU Mihai, Grupul Scolar Industrial Constructii de Masini Darmanesti, Romania

Jana Vahalíková, ZŠ a MŠ Ostrava - Proskovice, Czech Republic

Melike Dibo, KINIK İLKÖĞRETİM OKULU, Turkey

Vanda Trobevšek, OŠ Roje, Slovenia

 

Oba te projekty, realizowane w ramach programu eTwinning, to nasze pierwsze doświadczenie współpracy międzynarodowej. Naszą współpracę oparliśmy na tematach wspólnych dla wszystkich partnerów projektu. Współpraca planowana jest na cały rok. W tym czasie uczniowie poznają własne twarze i zainteresowania, tradycje wielkanocne i szkolne zwyczaje szkół partnerskich. Drugorzędnym celem projektu jest zachęcenie dzieci do nauki j. angielskiego (korespondencja prowadzona jest po angielsku) oraz poznanie nowoczesnych technologii informatycznych, wykorzystywanych do międzynarodowych dialogów.  Projekty uzyskały aprobatę Narodowego Biura Akcji  eTwinning  i zostały certyfikowane odznaką.

 

 

 

eTwinning daje uczniom możliwości rozwijania, w naturalnym szerokim środowisku, wielu różnych kompetencji: językowych, interkulturowych i technicznych. Uczą się o­ni komunikacji pisanej i ustnej w wielu językach. Rośnie motywacja do nauki języków – głównie angielskiego, jako języka globalnego i potrzeba uczenia się, ponieważ słownictwo i gramatyka są przyswajane do natychmiastowego, a nie przyszłego, wykorzystania. Kontakt z językami mniej popularnymi, rzadziej nauczanymi, rozwija kompetencję różnojęzyczną.

eTwinning pomaga uczniom nie tylko poznawać inne kultury, lecz także lepiej rozumieć kulturę ojczystą i jej wartości. Uczniowie mają szansę odkrywać wspólne, uniwersalne wartości w kontekście szerszym niż lokalny. Poszukiwanie tych wartości jest charakterystyczne dla okresu dojrzewania w latach szkolnych. Dzieci uczą się rozpoznawać podobieństwa i różnice kulturowe oraz akceptować je bez osądzania. Uczą się także odróżniać zachowania, które są akceptowane w innej kulturze, chociaż w ich własnej mogą wydawać się dziwne od zachowań, które nie są akceptowalne w żadnej kulturze. Wiedza o kulturze partnera w eTwinning i doświadczenia interkulturowe, zdobyte w projekcie, budują ogólną postawę otwarcia i tolerancji wobec innych kultur. Pozytywny stosunek do ludzi, którzy mówią innymi językami oraz mają swoje własne zwyczaje budzi ciekawość i pomaga ograniczyć pojęcie obcości i osobliwości. Młodzi ludzie stają się „obywatelami świata”.

 

Olga Różańska